Σελίδες MOY στο διαδίκτυο

Παρασκευή 7 Ιουνίου 2024

ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΧΗΜΕΙΑΣ ΓΕΛ 2024 - Θέματα / λύσεις / σχολιασμός

 Πραγματοποιήθηκε σήμερα ( Τετάρτη 6/6/2024 ) η εξέταση του μαθήματος της Χημείας για τους μαθητές της Γ Λυκείου στο πλαίσιο των πανελλαδικών εξετάσεων για το σχολικό έτος 2023 - 24.

Το διαγώνισμα στο οποίο εξετάστηκαν / διαγωνίστηκαν οι μαθητές είναι :

Οι λύσεις από την Ένωση Ελλήνων Χημικών (Ε.Ε.Χ ) :



Δεν κρύβω ότι μόλις είδα τα θέματα ηρέμησα. Δεν ξέρω για πόσα χρόνια ακόμα θα με στοιχειώνει η θεματοδοσία του 19 και του 20 αλλά δεν κρύβω ότι κάθε φορά που βρίσκομαι σε αυτήν την θέση ( της 1ης ανάγνωσης των θεμάτων ) ένα τεράστιο “ουφ” βγαίνει αυθόρμητα όταν δεν βλέπω “παραπροϊόντα” … “ΔΠΦ ιόντων” … “ΔΗ=123,7659 kJ” κτλ κτλ.


Η ανακούφιση έγινε μεγαλύτερη όταν διαπίστωσα το “party” στα Λατινικά και την Πληροφορική που έδιναν την ίδια ημέρα οι μαθητές άλλων κατευθύνσεων σε διπλανές αίθουσες. 


Η πρώτη αίσθηση που δίνει το διαγώνισμα του 24 είναι ότι έχεις μπροστά σου την επανάληψη της περσινής “λογικής” με διορθωμένο το θέμα του χρόνου. 


Φέτος ο χρόνος ήταν αρκετός για την επίλυση ( και τον έλεγχο ) του διαγωνίσματος από τους μαθητές μας.


Είναι σε γενικές γραμμές ένα καλό διαγώνισμα με μερικά λαθάκια που θα μπορούσαν πολύ εύκολα να αποφευχθούν.

Έχω την αίσθηση ότι 

- ο “μέσος μαθητής” έχει γράψει καλύτερα από πέρυσι

- ο “καλός μαθητής” έχει κρατηθεί στο ύψος του αλλά έχει μια απογοήτευση για τις “τζάμπα” μονάδες που έχουν χαθεί

- οι “αριστούχοι” ( > 18 ) θα είναι περισσότεροι αλλά και αυτοί θα έχουν χάσει μονάδες


Το πρόβλημα της περσινής χρονιάς ( διαχείριση του χρόνου ) φέτος δεν υπήρχε. Η πολύ απλή λύση ( κρατάω το περσινό στυλ θεμάτων αλλά αφαιρώ δύο θέματακια ) εφαρμόστηκε με επιτυχία. Εκτιμώ πως το φετινό διαγώνισμα μπορεί να χρησιμεύσει ώς “χρονικός μπούσουλας” για την θεματοδοσία των επόμενων ετών.

Καλή συνέχεια και καλά αποτελέσματα σε όλους τους μαθητές.  




ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ #1  ( ... μακροσκελές μόνο για καθηγητές !!!)


Ας πάμε ( όμως ) "στο ψητό"  … τα παρακάτω αφορούν αποκλειστικά καθηγητές που διδάσκουν το μάθημα. Ελάχιστα από τα παρακάτω απασχόλησαν τους μαθητές.


Διαμοιρασμός μονάδων 

Ατομική θεωρία : 14

Διαμοριακές δυνάμεις : 7

Ωσμωτική πίεση : 3

Θερμοχημεία : 6

Χημική κινητική : 13

Χημική ισορροπία : 12

Ιοντική ισορροπία : 18

Οξειδοαναγωγή : 9

Οργανική χημεία : 20


Στα "παράξενα" του διαγωνίσματος :

  • Φιλοσοφικόν ερώτημα #1” Χωρίς να έχω λάβει ( προς το παρόν ) μέρος στην πειραματική βαθμολόγηση ( αλλά μιλώντας με πολλούς συναδέλφους ) τίθεται θέμα “απόδοσης μη ακέραιων μονάδων” σε ορισμένα θέματα.

3 μονάδες για 6 σημεία ελέγχου στο Β1.β ( περίοδος / ομάδα / τομέας για 2 χημικά στοιχεία ).

1 μονάδα για εξήγηση της χρήσης αιθέρα και την αναγραφή της χημικής εξίσωσης της καταστροφής του Grignard από το νερό στο Γ1.β

1 μονάδα για 3 αναγραφές είδος υβριδισμού στο Γ2.γ

2 μονάδες για 2 διαστάσεις 1 “υδρόλυση ιόντος” 1 ανισότητα [ΟΗ-] > [ Η3Ο+] και την απάντηση “βασικό” στο Δ3.γ


  • Μέτρια έως “old school” ελληνικά στο Β2.α. και στο Δ3.α.

Το μπλέ CoCl2 δεν ανιχνεύει την υγρασία ( ανιχνεύει την απουσία υγρασίας ). Όταν το CoCl2 γίνει “ροδόχρουν” ( WTF !!! ) καταλαβαίνουμε ότι υπάρχει υγρασία ( Β2.α ).

Τα 10 gr ( τζι - αρ ? γκρουυυ ) είναι το απόλυτο blast from the past. Προφανώς δεν δημιουργησε πρόβλημα αλλά ( βρε αδελφέ ) όλη η Ελλάδα περιμένει αυτό το διαγώνισμα !!! ... και στην τελική εκεί "μέσα" είναι 1 πανεπιστημιακός , 1 σύμβουλος και 3 καθηγητές λυκείων.

Ντάξ' ... μην μας δίνεις δικαίωμα.

Ισοσταθμίζουμε σημαίνει βάζουμε συντελεστές ( Δ3.α ). Θα έπρεπε να γράφει “συμπληρώστε”. Εμένα δεν πήγε το μυαλό μου ( sorry mates αλλά για μένα το Η2Ο είναι κομμάτι της ισοστάθμισης ) ότι μπορεί να υπάρξει πρόβλημα εδώ αλλά διαπιστώνω μεγάλη φασαρία για το συγκεκριμένο. Τελικά οι μαθητές έχουν αλλάξει πολύ. 


  • “Φιλοσοφικόν ερώτημα #2” Τι είναι προφανές και τι δεν είναι τελικά. ( πέρασαν 27 χρόνια στην εκπαίδευση και ακόμα ψάχνομαι ). Χρειάζομαι ατομικούς αριθμούς για το Li και το Η για να πω ότι το LiH είναι ιοντική ένωση ; 

Εαν είναι έτσι, πέρυσι που ζητήθηκε η σύγκριση της ωσμωτικής πίεσης δ/τος γλυκόζης με δ/μα NaCl ίδιας συγκέντρωσης θα έπρεπε να μου δώσουν τους ατομικούς αριθμούς του Na και του Cl για να πω ‘μέταλλο / αμέταλλο → ιοντική ένωση → διάσταση → 2c M κτλ ) ;

Δεν έχω απάντηση …

  • Είναι ηθικά ορθό να εξετάζεις επί ενός διαγράμματος που ερμηνεύεται λάθος ( δίνοντας σωστή απάντηση ) από το σχολικό βιβλίο ( κατανομή Boltzmann ) … ασχέτως της ευκολίας ή δυσκολίας τους θέματος. Τι περιμένουμε από τους μαθητές για να τους δώσουμε 4 μόρια ; ( θα ξέρω αύριο )


  • Επιτρέπεται να βάζεις τους μαθητές σε δεύτερες σκέψεις για το ποιο είναι το Λ και ποιο είναι το Μ στην αλογονοφορμική του Γ1 ; ( προφανώς θα παρθούν και τα δύο ενδεχόμενα ώς σωστά ).


  • Btw ... έτσι γραφεται το αντιδραστήριο της αλογονοφορμικής ( και δεν μιλάω για την χρήση Br2 ). 


  • Φιλοσοφικόν ερώτημα #3” Πόσο είναι το 50% του μηδέν ; Απόδοση ιοντισμού δείκτη … που προστίθεται σε σταγόνες και έχει μηδενική συγκέντρωση ( αλλιως θα αλλοίωνε το pH του δ/τος ). Ο ορισμός της χαρτοχημείας ( που πολλοί εμίσησαν και ακόμα περισσότεροι πλούτισαν … αλλά όλοι αποποιούνται την χρήση της ). Προφανώς και μπορεί να βρεθεί αλλά σοβαρά τώρα ; 


  •  Αληθεια τώρα, στις επίσημες λύσεις της ΚΕΕ δίνεται απάντηση στο θέμα του πολυμερισμού ( Γ2.β ) με χρήση σχετικών ατομικών μαζών που δεν δίνονται ; Για ποιες τιμές Ar θεωρούνται προφανεις οι γνώσεις ( για έναν φίλο ρωτάω !!! ). Να φανταστώ ότι σε μερικά χρόνια θα θεωρούνται προφανείς και οι τιμες των ατομικών αριθμών ;
    Πχ Να συγκιθεί η ηλεκτραρνητικότητα του 9Χ και του 34Ψ … το 9Χ είναι το φθόριο που είναι το πιο ηλεκτραρνητικό στοιχείο του Π.Π. … τέλος.


  • Φιλοσοφικόν ερώτημα #4” Για την σύγκριση του ΣΖ δύο ενώσεων που το Mr τους διαφέρει κατα 44,5 μονάδες amu απαιτείται η αναφορά στις διαμοριακές δυνάμεις ; Ευκαιρία να μάθουμε τι σημαίνει τελικά “παραπλήσιες τιμές σχετικής μοριακής μάζας”. ( 


  • Εντυπωσιακότατη η απουσία στοιχειομετρικής άσκησης χημικής ισορροπίας ( και της απόδοσης αμφίδρομης αντίδρασης ). Το κορυφαίο ερώτημα της ύλης μας ( ΙΜΟ ) απουσίαζε εντυπωσιακά από το διαγώνισμα.


  • Η απουσία θεωρητικού ερωτήματος στην ιοντική ισορροπία. Η ιοντική ισορροπία έδωσε 18 μονάδες / 100 μόνο με ασκήσεις.


  • Ασχέτως της ευκολίας/δυσκολίας του Α5.1 ( ψ2 ) δεν περίμενα εξέταση σε κβαντικές έννοιες ειδικά από πέρυσι που μπήκε η κβαντική στην εξεταζόμενη ύλη της φυσικής.


  • Το Β1 είναι παραλλαγή ενός εξαιρετικού θέματος της ΤΘ ( 28278 ). Μου αρέσει πολύ ώς τάση η τροποποίηση θεμάτων της ΤΘ και η χρησιμοποίηση τους ως ερωτήματα στις πανελλήνιες. Με 150 θέματα ΤΘ , 15 διαγωνίσματα S4E και άπειρες ασκήσεις στο ψηφιακό βοήθημα του υπουργείου , η “μπάλα” μπορεί να παίζει συνεχώς εντός “γηπέδου”. Οποιος κατάλαβε , κατάλαβε.


  • Το Γ3 είναι παραλλαγή της άσκησης 58 του σχολικού βιβλίου. Αυτό ακριβώς εννοώ όταν λέω ότι υπάρχουν πολύ καλά θέματα στις επίσημες εκδόσεις του υπουργείου ( σχολικό - ΤΘ - S4E ) που εάν πειραχθούν λίγο μπορούν να δώσουν θέματα. Τα “8 γραμμάρια S” της σχολικής άσκησης γίνονται ζητούμενο που θα δώσει την απάντηση στην % w/w καθαρότητα.

ΥΣΤΕΡΟΓΡΑΦΟ #2 ( πάλι μόνο για καθηγητές )

Όπως βλέπω μαζεύτηκαν πολλά … αλλά συνεχίζω να βάζω θετικό πρόσημο στο διαγώνισμα. “Λένε” ότι για την ομάδα θεματοδοσίας οι συνθήκες δεν ήταν οι καλύτερες ( αλλά δεν μπορώ να πω παραπάνω ) , παρόλα αυτά συνεχίζω να πιστεύω ότι ήταν ένα καλό διαγώνισμα. Όχι τέλειο αλλά όχι και κακό.

Εαν με ρωτάτε εάν θέλω τα θέματα του 20 ή του 24 για το παιδί μου ( παιδί σου , παιδί του , παιδί σας ) θα έλεγα χωρίς καμία αμφιβολία ότι θα ήθελα του 24. Θυμίζω ότι το 19 έδωσε η κόρη μου άρα ξέρω πολύ καλά τι λέω/γράφω.

Στο σχολείο μου οι μαθητές έφυγαν ικανοποιημένοι … μεγαλύτερη απογοήτευση είδα σε καλούς /αριστούχους που έχασαν μονάδες. Όλη την χρονιά προσπαθώ να τους εξηγήσω ότι το “κολλημα” με το 100 είναι χωρίς λόγο. Ένα γραπτό είναι άριστο και με 90 και με 95. Ρίχνω τον εγωισμό μου και τους λέω ότι και εγώ δεν μπορώ να γραψω 100 σε συνθήκες stress πανελληνίων στο χρόνο που αναλογεί σε έναν καθηγητή Χημείας ( να πώ 1 ώρα ? ) που διδάσκει 27 χρόνια δέσμες/κατευθύνσεις/ έχει κάνει 100 αναρτήσεις σε blog/ 200 στο ylikonet και θέτει τον ευατό του συνεχώς προς αξιολόγηση και βελτίωση.

Στα πολύ μεταξύ μας … η βαθμολόγηση θα είναι πάρα παρα πάρα πολύ δύσκολη. Υπάρχουν περίπου 40 σημεία ελέγχου και οι μαθητές έχουν γραψει σε όλα τα θέματα ( τα τετράδια τους θα είναι γεμάτα ).

Καλή δύναμη … αυτό που προέχει είναι να μην αδικηθεί κανένας μαθητής.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου