Τετάρτη 8 Ιουνίου 2022

Θέματα - λύσεις - σχολιασμός των θεμάτων Χημεία Γ Λυκείου 2022

 Τα θέματα στα οποία διαγωνίστηκαν οι μαθητές στο μάθημα της Χημείας Γ Λυκείου :

... και οι λύσεις τους ( όπως τις διατύπωσα εγώ ) :


Μερικός σχολιασμός ( μετά τη βαθμολόγηση θα γράψω περισσότερα περισσότερα μιας που σημαντικότερο είναι πως τα αντιμετώπισαν οι μαθητές και όχι η άποψή μου ) :

Θέμα Α ... 25 εύκολες μονάδες ( όπως πρέπει να είναι τα πολλαπλής επιλογής ... ) 

Θέμα Β  

Β1 ... από τα κλασικότερα και πιο ουσιαστικά ερωτήματα στην ιοντική ισορροπία. Εξαιρετική επιλογή.

Β2 ... Κλασικό θέμα , κλασική ( και ) η επιμονή της θεματοδοσίας στο ΔΠΦ που τόσο υπεραπλουστευμένα ( σε σημείο παρεξηγήσεως ) παρουσιάζεται στο σχολικό βιβλίο. 

Β3 ... εύκολο ( αλλά to the point ) θέμα.

Β4 ... κλασικό (α) ερώτημα ... απαιτητικότατο (β) ερώτημα στο οποίο θεωρώ ότι θα έχουμε τις πρώτες απώλειες μονάδων ( τα δύο (2) μόρια της αιτιολόγησης δύσκολα θα αποδοθούν ολόκληρα ).

Θέμα Γ

Γ1 ... εύκολο

Γ2 ... κλασικότατο ωστόσο θεωρώ ότι η καλή πρόθεση του θεματοδότη να ρωτήσει πρώτα την την τιμή της Kc και να μην ξεκινήσει την εκφώνηση με κλασική εκφώνηση στυλ "ορισμένη ποσότητα από τα αέρια SO2 και ΝΟ2" να μπέρδεψε τους μαθητές που ΔΕΝ ΕΙΔΑΝ μια αμφίδρομη αντίδραση να εξελίσσεται μπροστά στα μάτια τους. Κρίμα ... ( btw ωραίο αριθμητικό μέρος )

Γ3 ... αναπάντεχα αναμενόμενο ( υπάρχει τέτοια έκφραση ? )

Θέμα Δ

Δ1 ... σοβαρότατο "δεντράκι" που χρησιμοποιεί ένα από τα 4-5 κλασικά τρικ "ξεκλειδώματος"

  • αιθίνιο + HCN ... μήπως να επαναπροσδιορίσουμε σε ποια ύλη εξεταζόμαστε ;
  • Βάζω HCl ... βγάζω Mg(OH)X ... της νύχτας τα καμώματα ...
  • Η προσθήκη Η2 θέλει καταλύτη ή αναφορά σε καταλύτη.
Δ2 ... Η άσκηση 121 του σχολικού βιβλίου ... σε αμίνη ... με καλύτερα νούμερα. Ωστόσο είναι μια άσκηση που δυσκολεύει πάντα τους μαθητές ειδικά αυτούς που λύνουν πρώτο ( σημείο πριν από ΙΣ ) το δεδομένο που διαβάζουν πρώτο. Όσοι ξεκίνησαν πρώτα με το ΙΣ ( πάγια οδηγία ) είχαν να αντιμετωπίσουν μια άσκηση "θάρρους" όπου όλοι οι άγνωστοι φεύγουν στο προτελευταίο "συνεπάγεται" και μένει ( "καθαρή" ) η απάντηση στο ζήτημα.

Δ3 (i) εύκολο
(ii) Πολύ δύσκολο ερώτημα για ιδιαίτερα "προπονημένους" μαθητές που βρίσκονται σε καλή μέρα και εμπιστεύονται τους εαυτούς τους. Απίθανη επιλογή για να ξεχωρίσει το άριστα ( αν και νωρίς εγώ δεν βλέπω 100αρια ). Ειλικρινά δεν ξέρω από που να αρχίσω ... από την στοιχειομετρία στην αντίδραση του Η2 ... από την στοιχειομετρία στην εξουδετέρωση.
"Φάουλ" το δεδομένο των 50 mL που σε ένα τόσο δύσκολο θέμα μπορεί ( και θα ) λειτουργήσει αποπροσανατολιστικά και θα γεμίσει ανασφάλειες τον μαθητή που ήδη ακροβατεί κατά την επίλυση του ερωτήματος.

ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ ( πριν αρχίσει η βαθμολόγηση )
  • Θεωρώ "αχτύπητες" τις 5 μονάδες του Δ3(ii).
  • Εκτιμώ ότι θα χαθούν 3 μονάδες στο Δ2 από πάρα ( πάρα ) πολλούς ( και ας είναι άσκηση του σχολικού βιβλίου ).
  • Θα χαθεί 1 μονάδα στον συντακτικό τύπο της ένωση Θ ( θέμα Δ1 ).
  • Θα χαθούν 2 μονάδες στην εξήγηση του Β4(β)
  • Εκτιμώ ότι θα υπάρξουν απώλειες ( 1 μονάδα ) στην εξήγηση του Β2 (β).        

... άρα ( ΙΜΟ ) κάθε βαθμολογία πάνω από το 17 είναι ΑΡΙΣΤΗ.

...  βαθμολογίες στο 15 - 16 είναι πολύ καλές.

... βαθμολογίες από 13 - 15 μεταφέρουν τη "μάχη" στο μάθημα της Φυσικής.

... βαθμολογίες κάτω από το 12 αντιστοιχούν σε "χαμένες ευκαιρίες".

ΔΕΝ ΚΡΥΒΩ ότι αντιμετώπισα με ανακούφιση την απαλλαγή των εκφωνήσεων από την περιττή ( και ενίοτε φτηνή ) εγκυκλοπαιδική γνώση που είχε αποκλειστικό σκοπό τον αποπροσανατολισμό του εξεταζόμενου από το πραγματικά χημικά ζητούμενο. Η ΧΗΜΕΙΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΝΑΓΚΗ ΝΑ ΠΕΙΣΕΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ και ΤΗΣ ΥΠΑΡΞΗ ΤΗΣ ΣΤΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΠΟΛΙΤΗ μέσα από τις εκφωνήσεις των θεμάτων των πανελληνίων.

Καλά αποτελέσματα.

Αντνς Μπλτζπλς - 2022 

15 σχόλια:

  1. Αντώνη, νομίζω ότι έχεις κάνει καταπληκτική ανάλυση των θεμάτων και την έχω προωθήσει στους μαθητές μου, και σ αυτούς που έγραψαν και σ αυτούς που δεν έγραψαν..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ για τον σχολιασμό ... καλά αποτελέσματα σε όλους

      Διαγραφή
  2. Αγαπητέ κύριε Μπαλτζοπουλε ,διάβασα με πολύ ενδιαφέρον τα σχόλια σας και συμφωνώ με όλα όσα γραφετε .Πριν είχα διαβάσει τα σχόλια της ΕΕΧημικων .Συγνώμη δηλαδή αυτοί αλλά θέματα είδαν ;Διδάσκουν σε κάποιο σχολείο ,φροντιστήριο ; Υπάρχουν ασκήσεις με συμπολυμερισμο στο σχολικό βιβλίο ; Δε μιλάω βέβαια για σχόλια εφημερίδων και sites που τα βρίσκουν όλα εύκολα .Περιμένω και τα σχόλια σας κατά τη βαθμολόγηση ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ για τον σχολιασμό.
      Σήμερα θα κάνουμε την πειραματική βαθμολόγηση.

      ΥΓ Δεν ξέρω που διδάσκουν αλλά είναι συνηθισμένη τακτική "γκλαμουριάς" ( από το αγγλικό "glam" και την ελληνικότατη "μούρη" ) να υποτιμάς την δυσκολία κάποιου διαγωνίσματος, αφήνοντας να εννοηθεί ότι είχες προετοιμάσει τους μαθητές σου για τέτοια ( ή ακόμα πιο δύσκολα ) θέματα. Έχω σταματήσει εδώ και καιρό να ασχολούμαι με "τέτοιους".

      Διαγραφή
  3. Μου έστειλε συνάδελφος τον σχολιασμό σας, πράγματι τα είπατε όλα ...
    Ένα μόνο μικρό σχόλιο, από Οργανική με τόσο πλούσια θεματολογία, βλέπε στοιχειομετρεια ,, ταυτοποίηση,
    κλπ να πέφτει άσκηση συμπολυμερισμου είναι τουλάχιστον αστοχία της επιτροπής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ας ανοίξω το θέμα της Οργανικής.
      Θεωρώ ότι είμαι από τους λίγους σε δημόσιο σχολείο που πρόλαβαν να διδάξουν αξιοπρεπώς ( μέχρι εκεί ) στοιχειομετρία στην οργανική.
      Αλλά τι δίδαξα ;
      - ασκήσεις αποχρωματισμού δ/τος Br2 ( πιο βαριές από αυτές της Β Λυκείου )
      - ασκήσεις σε αντιδράσεις υποκατάστασης ( και συνήθως συνδυασμό με ιοντική )
      - ασκήσεις σε αντιδράσεις οξειδοαναγωγής ( κυρίως μείγματα )
      - ασκήσεις εστεροποίησης ( σε συνδυασμό με χημική ισορροπία )

      Ο συμπολυμερισμός στο σχολικό βιβλίο δίνεται χωρίς χημική εξίσωση. Η εύρεση των μονομερών σε πολυμερισμό είναι συνηθισμένο συνδυαστικό θέμα με την ωσμωμετρία. Κατά την άποψή μου η 2η εξίσωση που θα φανέρωνε τον ακριβή προσδιορισμό των μονομερών θα έπρεπε να δοθεί με άλλο μέσο και όχι μέσω της εξουδετέρωσης ( ίσως με την μεταβολή της τιμής της ωσμωτικής πίεσης ή ενός θερμοχημικού δεδομένου ).

      Για τον πολυμερισμό ( εμείς οι Χημικοί ) απαντάμε "κολοκυθόπιτα" . Ένα μάθημα σε όλο το Χημικό ( Τεχνολογία πολυμερών - Δ έτος - Τομέας Βιομηχανικής Χημείας ).
      https://www.chem.auth.gr/enarxi-tis-technologias-polymerikon-ylikon-k405/

      Εγω προσωπικά δεν το έχω διδαχθεί ( τομέας Βιοχημείας ).
      Ερωτήσεις :
      - Είναι τα πολυμερή χημικά δραστικές ουσίες ?
      - Επεξεργάζονται ( ευγενοποιούνται ) κατά τα στάδια σχηματισμού τους ?
      - Έχουν δραστικές χαρακτηριστικές ομάδες ( όπως οι πρωτεϊνες ) ?
      και κυρίως ...
      - εάν έδειχναν αυτήν την άσκηση σε έναν καθηγητής Χημείας σε κάποια σχολή Επιστήμης Υλικών ( Ιωάννινα - Ηράκλειο - Πάτρα ) θα την χαρακτήριζε ρεαλιστική και πραγματοποιήσιμη ( γιατί μας τα έχουν κάνει "τσουρέκια" με το "Χημεία και καθημερινότητα κτλ ).

      Είναι η αυτό το ερώτημα ο ορισμός της "χαρτοχημείας" ( που τόσα χρόνια μας κατηγορούν ότι είναι η μοναδική Χημεία που μπορούμε να διδάξουμε ) ή όχι ?

      Διαγραφή
  4. ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΑΝΤΩΝΗ
    Θα σταθώ προς το παρόν σε ένα θέμα, ΠΡΙΝ ΑΡΧΙΣΕΙ Η ΔΙΟΡΘΩΣΗ, στο Β3.
    Είναι άλλο πράγμα να ζητάμε από μαθητές να μας απαντήσουν σε ποιον διαλύτη θα διαλυθεί καλύτερα μια χημική ένωση και άλλο να ζητάμε εξήγηση!!!
    ΕΡΩΤΗΣΗ:
    Γιατί η μεθανόλη διαλύεται στο νερό?
    ΒΛΕΠΩ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ:
    Επειδή η μεθανόλη είναι πολικό μόριο και επειδή το νερό είναι και αυτό πολικό μόριο και επίσης σχηματίζονται δεσμοί Η .
    Η απάντηση είναι ανεπαρκής !!!

    ΚΑΙ όμως Στην διόρθωση γραπτών πρέπει να θεωρηθεί επαρκής!?

    Για παράδειγμα όλα τα παραπάνω ισχύουν και για την βουτανόλη και όμως είναι ΑΔΙΑΛΥΤΗ στο νερό.

    ΟΜΟΙΩΣ:
    Γιατί το ΚCl διαλύεται στο νερό?
    ΒΛΕΠΩ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ:
    Είναι ετεροπολική ένωση και το νερό είναι πολικός διαλύτης
    Επίσης ανεπαρκής απάντηση ( για να μην πω λάθος) δηλ. και ο ΑgCl που είναι ετεροπολική γιατί δεν διαλύεται?
    Ανεπαρκής (όχι λάθος) είναι και η απάντηση της ΚΕΕ
    ( δυνάμεις ιόντος -διπόλου)
    Στην διόρθωση γραπτών πρέπει να θεωρηθεί επαρκής!?

    Αν ναι τότε θα πρέπει να θεωρηθούν επαρκής και σωστές και άλλες απαντήσεις του τύπου:
    -To KCl πολικό ( μάλιστα πιο πολικό πεθαίνεις ) και νερό πολικό
    -Μεθανόλη και νερό είναι πολικά και σύμφωνα με τον κανόνα << όμοια διαλύουν όμοια >>…κλπ

    Πίσω από τα παραπάνω κρύβεται μεγάλη κουβέντα!!! που ΘΑ ΤΗΝ αναλύσουμε δημοσίως άλλη ώρα
    Προς το παρόν επείγει η διόρθωση.
    Καλή δύναμη σε όλους τους συναδέλφους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μανώλη , δεν έχεις άδικο. Δυστυχώς μετα από 25 χρόνια διδασκαλίας ( έντρομος ) διαπιστώνω ότι κάθε χρόνο αντί να κλείνουμε θέματα ... ανοίγουμε συνεχώς νέα μέτωπα.
      Έλεος !!!

      Διαγραφή
  5. Γεια σου Αντώνη. Όπως τα λες είναι. Σωστές και οι παρατηρήσεις του Μανώλη.
    Καλή διόρθωση και καλό καλοκαίρι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αντώνη , Σάββα καλημέρα!!
    Σκεφτόμουν να το αφήσω για αργότερα αλλά μετά από τηλ. συναδέλφων που δέχθηκα θα το δημοσιεύσω τώρα!

    Γιατί η CH3OH (ουσία Α) διαλύεται στο Η2Ο (ουσία Β) ?
    Σύμφωνα με Ebbing-Gammon σελ.505-508 :

    Για την πλήρη ανάλυση-εξήγηση του φαινομένου μας ενδιαφέρουν :

    i. οι διαμοριακές δυνάμεις μεταξύ μορίων της ουσίας Α

    ii.οι διαμοριακές δυνάμεις μεταξύ μορίων της ουσίας Β

    iii.οι διαμοριακές δυνάμεις μεταξύ μορίων της ουσίας Α και Β


    ΑΝ οι διαμοριακές δυνάμεις iii (δηλ. μεταξύ μορίων της ουσίας Α και Β)
    είναι παρόμοιας ισχύος με τις i και ii TOTE και οι ουσίες πλήρως αναμίξιμες

    Έτσι λοιπόν στην συγκεκριμένη περίπτωση ο δεσμός Η
    μεταξύ της της CH3OH και του Η2Ο είναι μια έλξη παρόμοιας ισχύος
    με εκείνη μεταξύ δύο μορίων CH3OH ή μεταξύ δύο μορίων Η2Ο
    (υπάρχουν και διπόλου-διπόλου και London όμως στις συγκεκριμένες ουσίες καθοριστικό ρόλο έπαιξαν οι δεσμοί Η )

    Ομοίως αιθανόλη και νερό

    ΟΜΩΣ αλκοόλες από 4 άτομα άνθρακα και πάνω ( βουτανόλη , πεντανόλη, κλπ.)
    ΔΕΝ είναι διαλυτές στο νερό!! παρόλο που είναι πολικά μόρια!!
    Εδώ συμβαίνει το εξής:
    Καθώς η μεγαλώνει η αλυσίδα -R της αλκοόλης μεγαλώνει καθοριστικό ρόλο στην έλξη μορίων αλκοόλης διαδραματίζουν τώρα οι London!!! και όσο μεγαλώνει το μόριο της αλκοόλης τόσο γίνονται και πιο ισχυρές.
    Τώρα οι ελκτικές δυνάμεις
    μεταξύ μορίων αλκοόλης-αλκοόλης είναι ισχυρότερες από ότι μεταξύ
    μορίων αλκοόλης-νερού
    και μορίων νερού-νερού
    Για αυτό και η αλκοόλη δεν θα αναμιχθεί με το νερό εξού και οι δύο ξεχωριστές φάσεις που βλέπουμε όταν προσθέσουμε στον ίδιο δοχείο βουτανόλη και νερό

    Η ίδια παραπάνω ανάλυση ισχύει και στην περίπτωση που είχαμε μη πολικές ουσίες
    (πχ επτάνιο και οκτάνιο)


    ΑΡΑ η έκφραση <> δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη πολικός με πολικό!!

    η έκφραση <> σημαίνει το ότι ουσίες με παρόμοιες διαμοριακές έλξεις είναι συνήθως αμοιβαία διαλυτές

    Τώρα στην περίπτωση KCl με Η2Ο η εξήγηση του φαινομένου γίνεται κάπως ποιο περίπλοκη διότι εδώ μας ενδιαφέρουν οι έλξεις:
    -μεταξύ ιόντων Κ+ και Cl-
    -μεταξύ των μορίων Η2Ο
    -μεταξύ μορίων Η2Ο και ιόντων δηλ. ιόντος-δίπολου (Να που κολλάει η μονολεκτική απάντηση της ΚΕΕ)

    Στην συνέχεια εμπλέκονται και άλλες έννοιες όπως
    ενέργεια πλέγματος ,ενέργεια υδάτωσης κλπ.
    που κάνουν την εξήγηση πιο περίπλοκη.

    ΦΥΣΙΚΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΟΥΤΕ ΥΠΟΧΡΕΟΥΤΑΙ ΝΑ ΤΑ ΞΕΡΕΙ
    (ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΥΛΗ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ)
    ΟΥΤΕ ΕΠΡΕΠΡΕ ΝΑ ΤΑ ΓΡΑΨΕΙ ΕΝΑΣ ΜΑΘΗΤΗΣ ΠΟΣΟ ΜΑΛΛΟΝ
    ΓΙΑ 3 ΜΟΝΑΔΕΣ!!!

    ΝΑ ΛΟΙΠΟΝ ΓΙΑΤΙ ΜΑΛΛΟΝ ΟΛΕΣ ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΝΕΠΑΡΚΕΙΣ
    ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΗΝ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΑΝΑΛΥΣΗ ΑΡΑ
    ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΩΘΟΥΝ ΜΟΝΑΔΕΣ!! ΚΑΙ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΑΝΕΠΑΡΚΕΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ!!
    ΠΟΥ ΘΑ ΠΛΗΣΙΑΣΟΥΝ ΤΗΝ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟΥ…
    YΓ: Αντώνη μόλις μπορέσω θα σου στείλω τις φωτο στο viber θα μιλήσουμε και τηλεφωνικά...


    ΥΓ:

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. στα εισαγωγικά λείπει η πρόταση όμοια διαλύουν όμοια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Καλημέρα συνάδελφοι.
    Εύστοχα τα σχόλια και σωστός ο σχολιασμός των θεμάτων.
    Δυστυχώς αντί να κλείνουμε, ανοίγουμε συνεχώς θέματα. Η προχειρότητα στην διατύπωση (και όχι μόνο) των θεμάτων έκδηλη.
    Ολοκλήρωσα την βαθμολόγηση για φέτος, το δείγμα μικρό (60 γραπτά) και από όχι καλή περιοχή (δεν θα αναφέρω ποια, για ευνόητους λόγους. Στα ίδια πάνω κάτω συμπεράσματα και οι υπόλοιποι βαθμολογητές βέβαια.
    α1 35/60 σωστές απαντήσεις
    α2 30/60
    α3 38/60
    α4 38/60
    α5 49/60
    μέσος όρος Α θέματος 12,67/25
    β1 1,9/6
    β2 4,53/8
    β3 2,8/6
    β4 1,48/5
    μέσος όρος Β θέματος 10,69/25
    γ1 3,05/6
    γ2 5,48/11
    γ3 5,55/8
    μέσος όρος Γ θέματος 11,58/25
    δ1 4,65/10
    δ2 1/6
    δ3 2,95/9
    μέσος όρος Δ θέματος 8,6/25
    συνολικά 43,5/100
    Απογοητευτικά αποτελέσματα, το επαναλαμβάνω από μικρό δείγμα και από μάλλον όχι "καλή" περιοχή. Περιμένω συνολικά αποτελέσματα για συμπεράσματα
    Διάβασα αρκετές κριτικές για τα θέματα. Τόσο εύκολο Γ θέμα δεν ξαναθυμάμαι τα τελευταία χρόνια.
    Πανικός στα πολλαπλής παρά την φαινομενική ευκολία τους .
    Για δεύτερο και τέταρτο θέμα, πάλι έκπληξη οι αποδόσεις αυτές.
    Καλή συνέχεια, καλή δύναμη, καλά αποτελέσματα στους μαθητές και καλό καλοκαίρι.
    Άγγελος Κορκής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα συμφωνήσω ως προς τις βαθμολογίες.
      Σε σύνολο 30 γραπτών ο μέσος όρος ήταν 47/100 και το 55% των γραπτών κάτω από τη βάση.

      Διαγραφή
    2. Ευχαριστώ για τις πληροφορίες . Έχω και εγώ ανάλογη εικόνα. Στο τέλος της εβδομάδας θα βγάλω τα δικά μυο στατιστικά που θα αφορούν τις επιδόσεις των υποψηφίων ανά ερώτημα.

      Διαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...