Οι μαθητές οφείλουν να έχουν κατανοήσει πλήρως τα φαινόμενα που περιγράφονται στην ύλη της Χημείας της Γ Λυκείου ( καμιά φορά και προηγούμενων τάξεων ). Δεν είμαι αντίθετος σε αυτό αρκεί τα θέματα ( άραγε πόσες φορές άραγε θα το γράψω ) να είναι τίμια διατυπωμένα.
Οι μαθητές οφείλουν να διαβάζουν σωστά την εκφώνηση και να αντλούν όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες που είναι διαθέσιμες είτε είναι διατυπωμένες λεκτικά είτε δίνονται μέσα από γραφικές παραστάσεις ή σύμβολα ( είδαμε μέχρι και μοριακά μοντέλα ).
Στην άσκηση αυτή ο μαθητής οφείλει να παρατηρήσει ότι η προσθήκη του στερεού ( που από μόνη της δεν μεταβάλει τη θέση της χημικής ισορροπίας ) έχει σαν αποτέλεσμα ( γιατί το στερεό προστίθεται σε πολύ μεγάλη ποσότητα ) να μειωθεί ο διαθέσιμος χώρος ( όγκος ) για τα αέρια που συμμετέχουν στην ισορροπία.
Αντώνη σε ευχαριστώ για την αναφορά στο βίντεο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌμορφο τελικό αποτέλεσμα!!
Σε κάθε περίπτωση είμαι υπέρ του:
..η ισχύς εν τη ενώσει..
Μανώλη ... εγώ ευχαριστώ για την ιδέα ( και για την βελτίωση που μου πρόσφερες στην διατύπωση του ερωτήματος ). Από εδώ και εμπρός θα λέω προσθήκη μικρής ποσότητας στερεού ή θα επισημάνω ότι ο διαθέσιμος όγκος για τα αέρια παραμένει αμετάβλητος μετά την προσθήκη του στερεού.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑντώνη γεια. Σε αυτό που λες στο βίντεο για το μηχανισμό στο θέμα του 2019. Νομίζω ότι στην ισορροπία PbO + CO <-> Pb + CO2 σίγουρα θα μεταφερθεί το *Ο στο CO2. Στην αντίστροφη αντίδραση θεωρώ ότι σίγουρα, ανεξαρτήτως μηχανισμού, το *Ο θα μεταφερθεί στο CO. Το Pb μπορεί να πάρει από το CO2 ένα από τα δύο Ο. Η πιθανότητα λέει ότι θα πάρει και από τα δύο, και το κανονικό και το *O. Δεν υπάρχει κάποιος λόγος να πάρει μόνο το κανονικό Ο. Οπότε, ανεξαρτήτως μηχανισμού, θα πρέπει να μεταφερθεί το *Ο και στο CO. Επομένως θεωρώ δεν υπάρχει επιστημονικό λάθος στη συγκεκριμένη ισορροπία. Τώρα βέβαια το αν αυτό μπορεί να το σκεφτεί ένας μαθητής αυτό είναι άλλο καπέλο... Τι λες;
ΑπάντησηΔιαγραφήΘοδωρη η ένστασή μου οφείλεται στο γεγονός ότι η μοναδική επισήμανση χημικής αντίδρασης που έχει δει ο μαθητής της Γ Λυκείου βρίσκεται σε αντίδραση με «προσανατολισμένο» μηχανισμό ( υδρόλυση εστέρων – εστεροποίηση )
ΔιαγραφήRCOOR’ + H*OH <=> RCO*OH + R’OH
Στο συγκεκριμένο παράδειγμα η προσθήκη Η2Ο* δεν θα οδηγήσει το ισότοπο *Ο σε όλες τις οξυγονούχες ενώσεις.
Γνωρίζει ο μαθητής ότι στην ισορροπία που δίνεται στο θέμα των πανελληνίων δεν ισχύει κάτι ανάλογο με το μοναδικό παράδειγμα επισήμανσης που συνάντησε στο σχολικό βιβλίο ;
Εάν η απάντηση είναι «όχι» ( που είναι «όχι» ) οτιδήποτε ζητηθεί από έναν μαθητή είναι «άλμα λογικής» στο οποίο ( εγώ προσωπικά ) είμαι αντίθετος ειδικά εάν πρόκειται για θέμα πανελλαδικών εξετάσεων.
Στο δε συγκεκριμένο θέμα ( 1 μονάδα η σωστή απάντηση – 3 η αιτιολόγηση ) η βαθμολόγησης ( στο ΒΚ που υπηρετώ ) δεν έδινε καμία μονάδα αιτιολόγησης σε όσους δεν είχαν απαντήσει «σε όλες τις οξυγονούχες ενώσεις».
Όπως βλέπεις δεν μπαίνω στην χημική μελέτη της αντίδρασης που είχε το τότε θέμα ( Β4β – Ημερήσια 2019 ) γιατί – κατά την άποψή μου – ερχόταν σε αντίφαση με ότι είχε διδαχθεί ο μαθητής.
Συμφωνώ και εγώ με Αντώνη
ΑπάντησηΔιαγραφήεπίσης μια ερώτηση τώρα ως μαθητής στην απάντηση:....Το Pb μπορεί να πάρει από το CO2 ένα από τα δύο Ο.Η πιθανότητα λέει ότι θα πάρει και από τα δύο, και το κανονικό και το *O.
Δεν υπάρχει κάποιος λόγος να πάρει μόνο το κανονικό Ο...
Ποιος μου λέει ότι και τα δύο Ο τα παίρνει ο Pb? θα μπορούσε το ένα ο να το πάρει μια άλλη ουσία πχ καταλύτης να σχηματιστεί κάποιο ενδιάμεσο και μετά και από άλλα στάδια να το δώσει στον Pb..