Ένα παλιό ( "δεσμίτικο" ) θέμα που αφορά την εφαρμογή της αρχής της διατήρησης της μάζας σε αμφίδρομες αντιδράσεις.
Στο βίντεο ( και στο pdf της ανάρτησης ) περιγράφεται η επίλυση δύο (2) ασκήσεων στις οποίες εφαρμόζεται η παραπάνω ( βασικότατη αλλά ξεχασμένη ) αρχή των χημικών αντιδράσεων.
Το pdf της ανάρτησης ...
Σας ευχαριστούμε κύριε Μπαλτζόπουλε που μοιράζεστε μαζί μας κάποια από τα "μυστικά του επαγγέλματος".
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ δυνατό και όντως ξεχασμένο το πρώτο θέμα και η απόδειξή του, με νούμερα (που έτσι το καταλαβαίνουν καλύτερα οι μαθητές) στο πιο διαδεδομένο δεύτερο θέμα.
Αν μου επιτρέπετε, μια παρατήρηση...
Να υπενθυμίσουμε (γιατί τα τελευταία χρόνια έχουμε δει πολλά στις πανελλήνιες) ότι η μάζα διατηρείται μόνο όταν έχουμε κλειστό σύστημα, γιατί αν το σύστημα είναι ανοιχτό τα πράγματα αλλάζουν άρδην.
Και μια άποψη...
Αν και ευκολότερος και σίγουρος ο βαθμός μετατροπής του αντιδρώντος σε έλλειμμα, καλό θα ήταν οι μαθητές να μπορούν να βρουν την απόδοση και από προϊόν, μιας και δίνει πιο εύκολα απόδοση σε διαδοχικές ισορροπίες. Νομίζω πως οι μαθητές υποφέρουν σε αυτό το θέμα και δεν ξέρω για πόσο οι θεματοδότες (που δείχνουν τελευταία περίεργες διαθέσεις) θα κρατιούνται να μην το θέσουν ως ερώτημα.
Καλή δύναμη για τη συνέχεια.
Καλησπέρα κ. Σαμαρά ( ή Άκη εάν μου επιτρέπεις )
ΔιαγραφήΑν και δεν νοιώθω ότι κατέχω "μυστικά" που τα μοιράζομαι με μαθητές και ( πολύ περισσότερο ) με συναδέλφους με χαροποιεί το σχόλιό σας.
Πραγματικά η εκφώνηση ( η απολύτως σωστή εκφώνηση ) έπρεπε να γράφει για "κλειστό δοχείο στο οποίο εισάγουμε κατάλληλα ...". Αυτό που γράφετε το επισημάνω και εγώ στους μαθητές μου ειδικά μετά από αυτό το " η μάζα του αντιδρώντος συστήματος" που αναφέρει το μπλε παράθεμα της σελ.75 του σχολικού βιβλίου.
Εγώ εκεί ζητάω να προταθεί μια φυσική μέθοδος μέτρησης του κατάλληλου μεγέθους ώστε να μπορέσουμε να παρακολουθήσουμε την εξέλιξη της αντίδρασης εάν το δοχείο είναι :
α) κλειστό με V, T : ct
β) ανοικτό
Είμαι της ίδια άποψης για τον τρόπο εύρεσης της απόδοσης. Εγώ χρησιμοποιώ τα προϊόντα όταν αφού η αντίδραση καταλήξει στη θ.Χ.Ι με κάποια διαταραχή μετατοπίζουμε την ισορροπία προς αριστερά. Οι μαθητές πρέπει να ξέρουν ( και να έχουν κατανοήσει ) όλους τους τρόπους εύρεσης της απόδοσης ΚΑΙ οι βαθμολογητές πρέπει να τους αποδέχονται όλους.
Ας μην ξεχνάμε τα δύο περσινά θέματα όπου η απόδοση ορίστηκε πολύ διαφορετικά ( πιο κοντά στο αντικείμενο της Χημικής Μηχανικής παρά στην στοιχειομετρία των χημικών αντιδράσεων ).
Και πάλι ευχαριστώ για το σχόλιο σας.
Ξέρεις Αντώνη βγαίνει και με άλλο τρόπο η 1η άσκηση. Να χρησιμοποιήσεις τη σχέση για τα Μr: 2MrA=MrB+MrΓ αντί να χρησιμοποιήσεις τη σχέση m(ολ)αρχ=m(ολ)τελ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕντυπωσιακό ( αλλά είναι πιο εύκολο ; )
ΔιαγραφήΌχι αλλά έχοντας κι αυτό το "όπλο" η διδακτικη προσέγγιση της άσκησης είναι διαφορετική. Πλέον η σχέση mαρχ=mτελ δεν είναι μονόδρομος και ο μαθητής μπορεί να οδηγηθεί στη λύση και με άλλο τρόπο. Το λέω γιατί το να σκεφτεί μόνος του ο μαθητής να χρησιμοποιήσει αυτή τη σχέση δεν είναι και το ευκολοτερο πράγμα στον κόσμο. Βέβαια και η σχέση των Mr στη διατήρηση της μάζας στηρίζεται αλλά σου δίνει και μία άλλη δυνατότητα επίλυσης...
ΔιαγραφήΧμ ... είμαι σίγουρος ότι θέλει απόδειξη αυτό με τα Mr . Και για να το αποδείξεις θα επικαλεστείς την αρχή της διατήρησης της μάζας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑς κάνει ότι θέλει ο "μαθητής".
Συμφωνω σε ολα οσα λετε, αλλα επειδη πολλα βλεπουν τα ματια μας θα ηθελα να ρωτησω, αν υπαρχει καπου γραμμενο στο σχολικο βιβλιο, ο ορισμος του βαθμου μετατροπης αντιδρωντος ωστε να μπορουμε να το χρησιμοποιησουμε εναλλακτικα για την ευρεση της αποδοσης, ασχετα αν στις λυσεις χρησιμοποιειται (αν και οχι σαν τυπος παρα μονο σαν αντικατασταση)...
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλησπέρα .... σας ετοίμασα ένα αρχείο εικόνας όπου στις δύο ασκήσεις του σχολικού βιβλίου που ζητά την απόδοση ( ή την δίνει ) χρησιμοποιεί το λόγο που προκύπτει από το ελλειμματικό αντιδρών. ( οι λύσεις είναι από το βιβλίο - ¨λυσάρι" που δίνουμε στους μαθητές ).
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπίσης πήρα μία άσκηση ( από τις πολλές που το εφαρμόζει ) οι εκδόσεις του Study4exams ( που θυμίζω είναι επίσημη έκδοση του Υπουργείου ) ...
Η εικόνα είναι διαθέσιμη εδώ :
https://i.ibb.co/bbgDtpn/Screenshot-3.jpg
ΥΓ δεν μπορείς ( μου επιτρέπεις τον ενικό ) να φανταστείς τι βλέπουμε στη βαθμολόγηση. Εχουμε δεί μαθητές να χωρίζουν το γραπτό στη μέση και να λύνουν "παράλληλα" την άσκηση ως αμφίδρομη και ως μονόδρομη !!!!
Δεν ανοίγω κουβέντα για τις ασκήσεις με "κριτήριο το pH" ( διερεύνηση ). Πριν από 3-4 χρόνια υπήρξαν μαθητές που έλυναν όλα τα σενάρια ( κατά το πρότυπο της "εξωσχολικής Βίβλου των βοηθημάτων" ). Προφανώς τα δεχόμαστε όλα ( εμείς τουλάχιστον στο ¨χωριό" μου ... απλά κάποιοι μαθητές χάνουν "τζαμπα" ένα σημαντικό χρονικό διάστημα.
Ευχαριστω παρα πολυ για την αμεση απαντηση...
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαταλαβα πληρως τις παρατηρησεις σου κ τη λογικη πισω απο αυτες...Απλα αναρωτηθηκα, πως γινεται να χρησιμοποιειται στις λυσεις των ασκησεων του κατι που δεν υπαρχει στη θεωρια του βιβλιου, κ κατα ποσο ειναι αποδεκτο να το χρησιμοποιουμε εμεις...(η ερωτηση προφανως και δεν εχει "επισημη" απαντηση τελικα, οπως ποτε δεν υπηρξαν επισημες λυσεις πανελλαδικων που θα μας εδιναν πολλες απαντησεις σε παρομοια ερωτηματα).
Σε παρακολουθω τα τελευταια χρονια, συνεχισε την καλη δουλεια...!! Ευχαριστω κ παλι!