Γεια σας. Θα ήθελα να σας ρωτήσω. Εφόσον ο νόμος ταχύτητας προκύπτει με βάση πειραματικά δεδομένα,όταν πολλαπλασιάζουμε μια χημική εξίσωση με κάποιον συντελεστή, ο νόμος ταχύτητας δεν αλλάζει?
Ναι καταλαβαίνω. Δηλαδή όταν αλλάζουν οι συντελεστές, είναι διαφορετικός ο νόμος ταχύτητας, απλώς δεν υπάρχει κάποια μαθηματική σχέση ( όπως π.χ. στην kc ) ?
Ο νόμος της ταχύτητας προκύπτει ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ από πειραματικά δεδομένα και δεν μας ενδιαφέρει ο τρόπος που έχει γραφτεί η χημική εξίσωση του φαινομένου ( που άλλωστε είναι δική μας σύμβαση και όχι φαινόμενο - ιδιότητα της ύλης )
Τι θέλω να πω ;
Ας πούμε λοιπόν ότι δύο (2) ομάδες μελετούν τη μετατροπή της ουσίας Α σε ουσία Β. Η μία ομάδα "γραφει" την χημική εξίσωση του φαινομένου ως 2Α -> Β και η άλλη ως Α -> 1/2 Β . Το σίγουρο είναι ότι και οι δύο ομάδες θα βρουν ( πάντα πειραματικά )το ίδιο αποτέλεσμα πχ ότι είναι 2ης τάξης ως προς Α. Άρα και οι δύο ομάδες θα καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι η έκφραση του νόμου της ταχύτητας είναι της μορφής u = k [A]^2 .
Και τέλος.
Σου θυμίζω ότι η ταύτιση των εκθετών με τους συντελεστές δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι η αντίδραση είναι υποχρεωτικά απλή. Ο χαρακτηρισμός "απλή" προκύπτει πάλι από πειραματικά δεδομένα και σημαίνει ( βασικά ) ότι γίνεται σε ένα στάδιο.
Κλείνοντας ( ελπίζω να σε κάλυψα ) σου θυμίζω ότι οι στοιχειομετρικοί συντελεστές για την περιγραφή ενός χημικού φαινομένου είναι θέμα σύμβασης. Έχουμε συμφωνήσει ( στη IUPAC ) να χρησιμοποιούμε τους μικρότερους ακέραιους θετικούς αριθμούς. Όλα τα άλλα είναι ( μάλλον ) διδακτικές εμμονές που έχουμε εμείς με την ευκολία του "1/2" κτλ κτλ.
Θα σου γράψω μια μικρή ιστορία ... Πριν από μερικά χρόνια σε Λύκειο της πόλης μου ήρθε ( μέσω του Erasmus ) ένα σχολείο από τη Γερμανία. Ο καθηγητής έγραψε στον πίνακα τη γνωστή αντίδραση Na + H2O -> NaOH + 1/2 H2. Δεν μπορεί να φανταστείς τι έγινε στην αίθουσα από τους Γερμανούς μαθητές .
"Τι θα πει "μισό μόριο Η2" ρώτησαν και βέβαια έχουν δίκιο ( μη ξεχνάς ότι η στοιχειομετρία των mol που έχει νόημα το 1/2 mol ξεκινά από το 1/2 μόριο - και την αναλογία που επιτρέπει ο Avogardo - που ΔΕΝ έχει νόημα ).
Με λίγα λόγια το ερώτημα με την μορφή της Kc που υψώνουμε στην δύναμη κτλ που ΕΙΝΑΙ θέμα στις εξετάσεις , ΔΕΝ έχει νόημα στην πραγματικότητα ( αλλά ξαναγράφω ότι μπορεί να είναι θέμα ... μάλλον θέμα "χαρτοχημείας" )
Γεια σας. Θα ήθελα να σας ρωτήσω. Εφόσον ο νόμος ταχύτητας προκύπτει με βάση πειραματικά δεδομένα,όταν πολλαπλασιάζουμε μια χημική εξίσωση με κάποιον συντελεστή, ο νόμος ταχύτητας δεν αλλάζει?
ΑπάντησηΔιαγραφήΓειά σας και από εμένα.
ΔιαγραφήΟ νόμος της ταχύτητας προκύπτει πειραματικά επί ΔΕΔΟΜΕΝΗΣ χημικής ΕΞΙΣΩΣΗΣ.
Ναι καταλαβαίνω. Δηλαδή όταν αλλάζουν οι συντελεστές, είναι διαφορετικός ο νόμος ταχύτητας, απλώς δεν υπάρχει κάποια μαθηματική σχέση ( όπως π.χ. στην kc ) ?
ΑπάντησηΔιαγραφήΣας ευχαριστώ
Όχι όχι , δεν με κατάλαβες .
ΔιαγραφήΟ νόμος της ταχύτητας προκύπτει ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ από πειραματικά δεδομένα και δεν μας ενδιαφέρει ο τρόπος που έχει γραφτεί η χημική εξίσωση του φαινομένου ( που άλλωστε είναι δική μας σύμβαση και όχι φαινόμενο - ιδιότητα της ύλης )
Τι θέλω να πω ;
Ας πούμε λοιπόν ότι δύο (2) ομάδες μελετούν τη μετατροπή της ουσίας Α σε ουσία Β. Η μία ομάδα "γραφει" την χημική εξίσωση του φαινομένου ως 2Α -> Β και η άλλη ως Α -> 1/2 Β . Το σίγουρο είναι ότι και οι δύο ομάδες θα βρουν ( πάντα πειραματικά )το ίδιο αποτέλεσμα πχ ότι είναι 2ης τάξης ως προς Α.
Άρα και οι δύο ομάδες θα καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι η έκφραση του νόμου της ταχύτητας είναι της μορφής u = k [A]^2 .
Και τέλος.
Σου θυμίζω ότι η ταύτιση των εκθετών με τους συντελεστές δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι η αντίδραση είναι υποχρεωτικά απλή. Ο χαρακτηρισμός "απλή" προκύπτει πάλι από πειραματικά δεδομένα και σημαίνει ( βασικά ) ότι γίνεται σε ένα στάδιο.
Κλείνοντας ( ελπίζω να σε κάλυψα ) σου θυμίζω ότι οι στοιχειομετρικοί συντελεστές για την περιγραφή ενός χημικού φαινομένου είναι θέμα σύμβασης. Έχουμε συμφωνήσει ( στη IUPAC ) να χρησιμοποιούμε τους μικρότερους ακέραιους θετικούς αριθμούς. Όλα τα άλλα είναι ( μάλλον ) διδακτικές εμμονές που έχουμε εμείς με την ευκολία του "1/2" κτλ κτλ.
Θα σου γράψω μια μικρή ιστορία ...
Πριν από μερικά χρόνια σε Λύκειο της πόλης μου ήρθε ( μέσω του Erasmus ) ένα σχολείο από τη Γερμανία. Ο καθηγητής έγραψε στον πίνακα τη γνωστή αντίδραση Na + H2O -> NaOH + 1/2 H2. Δεν μπορεί να φανταστείς τι έγινε στην αίθουσα από τους Γερμανούς μαθητές .
"Τι θα πει "μισό μόριο Η2" ρώτησαν και βέβαια έχουν δίκιο ( μη ξεχνάς ότι η στοιχειομετρία των mol που έχει νόημα το 1/2 mol ξεκινά από το 1/2 μόριο - και την αναλογία που επιτρέπει ο Avogardo - που ΔΕΝ έχει νόημα ).
Με λίγα λόγια το ερώτημα με την μορφή της Kc που υψώνουμε στην δύναμη κτλ που ΕΙΝΑΙ θέμα στις εξετάσεις , ΔΕΝ έχει νόημα στην πραγματικότητα ( αλλά ξαναγράφω ότι μπορεί να είναι θέμα ... μάλλον θέμα "χαρτοχημείας" )