Σάββατο 25 Απριλίου 2020

Επαναληπτικά διαγωνίσματα Χημείας ( Χημική κινητική ) από το Study4exams

Από το Study4exams :


Τα δύο διαγωνίσματα ( εκφωνήσεις - απαντήσεις ) είναι διαθέσιμα ...

εδώ και εδώ ....

4 σχόλια:

  1. Γεια σας. Θα ήθελα να σας ρωτήσω. Εφόσον ο νόμος ταχύτητας προκύπτει με βάση πειραματικά δεδομένα,όταν πολλαπλασιάζουμε μια χημική εξίσωση με κάποιον συντελεστή, ο νόμος ταχύτητας δεν αλλάζει?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γειά σας και από εμένα.

      Ο νόμος της ταχύτητας προκύπτει πειραματικά επί ΔΕΔΟΜΕΝΗΣ χημικής ΕΞΙΣΩΣΗΣ.

      Διαγραφή
  2. Ναι καταλαβαίνω. Δηλαδή όταν αλλάζουν οι συντελεστές, είναι διαφορετικός ο νόμος ταχύτητας, απλώς δεν υπάρχει κάποια μαθηματική σχέση ( όπως π.χ. στην kc ) ?

    Σας ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όχι όχι , δεν με κατάλαβες .

      Ο νόμος της ταχύτητας προκύπτει ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ από πειραματικά δεδομένα και δεν μας ενδιαφέρει ο τρόπος που έχει γραφτεί η χημική εξίσωση του φαινομένου ( που άλλωστε είναι δική μας σύμβαση και όχι φαινόμενο - ιδιότητα της ύλης )

      Τι θέλω να πω ;

      Ας πούμε λοιπόν ότι δύο (2) ομάδες μελετούν τη μετατροπή της ουσίας Α σε ουσία Β. Η μία ομάδα "γραφει" την χημική εξίσωση του φαινομένου ως 2Α -> Β και η άλλη ως Α -> 1/2 Β . Το σίγουρο είναι ότι και οι δύο ομάδες θα βρουν ( πάντα πειραματικά )το ίδιο αποτέλεσμα πχ ότι είναι 2ης τάξης ως προς Α.
      Άρα και οι δύο ομάδες θα καταλήξουν στο συμπέρασμα ότι η έκφραση του νόμου της ταχύτητας είναι της μορφής u = k [A]^2 .

      Και τέλος.

      Σου θυμίζω ότι η ταύτιση των εκθετών με τους συντελεστές δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι η αντίδραση είναι υποχρεωτικά απλή. Ο χαρακτηρισμός "απλή" προκύπτει πάλι από πειραματικά δεδομένα και σημαίνει ( βασικά ) ότι γίνεται σε ένα στάδιο.

      Κλείνοντας ( ελπίζω να σε κάλυψα ) σου θυμίζω ότι οι στοιχειομετρικοί συντελεστές για την περιγραφή ενός χημικού φαινομένου είναι θέμα σύμβασης. Έχουμε συμφωνήσει ( στη IUPAC ) να χρησιμοποιούμε τους μικρότερους ακέραιους θετικούς αριθμούς. Όλα τα άλλα είναι ( μάλλον ) διδακτικές εμμονές που έχουμε εμείς με την ευκολία του "1/2" κτλ κτλ.

      Θα σου γράψω μια μικρή ιστορία ...
      Πριν από μερικά χρόνια σε Λύκειο της πόλης μου ήρθε ( μέσω του Erasmus ) ένα σχολείο από τη Γερμανία. Ο καθηγητής έγραψε στον πίνακα τη γνωστή αντίδραση Na + H2O -> NaOH + 1/2 H2. Δεν μπορεί να φανταστείς τι έγινε στην αίθουσα από τους Γερμανούς μαθητές .

      "Τι θα πει "μισό μόριο Η2" ρώτησαν και βέβαια έχουν δίκιο ( μη ξεχνάς ότι η στοιχειομετρία των mol που έχει νόημα το 1/2 mol ξεκινά από το 1/2 μόριο - και την αναλογία που επιτρέπει ο Avogardo - που ΔΕΝ έχει νόημα ).

      Με λίγα λόγια το ερώτημα με την μορφή της Kc που υψώνουμε στην δύναμη κτλ που ΕΙΝΑΙ θέμα στις εξετάσεις , ΔΕΝ έχει νόημα στην πραγματικότητα ( αλλά ξαναγράφω ότι μπορεί να είναι θέμα ... μάλλον θέμα "χαρτοχημείας" )

      Διαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...