Δευτέρα 6 Ιουλίου 2020

Σχόλια και στατιστικά στοιχεία ΑΠΟ ΤΗ "ΔΙΟΡΘΩΣΗ" της Χημείας στις Πανελλαδικές εξετάσεις σχ. έτους 2019-20

Μερικά σχόλια για το διαγώνισμα των πανελλαδικών εξετάσεων στο μάθημα της Χημείας για το σχολικό έτος 2019 - 2020

( τα στατιστικά στοιχεία προέρχονται από την βαθμολόγηση περίπου 250 γραπτών )

ΘΕΜΑ Α

Α1.  ( Μονάδες 5 )
Έχοντας βγάλει εκτός εξετάσεων το κεφάλαιο της Οργανικής θεωρώ την επιλογή του ερωτήματος Α1 το λιγότερο άστοχη. Το επιχείρημα ότι αναφέρεται στο κεφάλαιο της ιοντικής ισορροπίας η πληροφορία ότι το ιόν CH3O- είναι ισχυρή βάση, δε σημαίνει ότι ο μαθητής γνωρίζει ότι το CH3ONa είναι αλκοολικό άλας και ως άλας κάνει διάσταση οπότε ελευθερώνει το ιόν CH3O- που έχει ισχυρό βασικό χαρακτήρα. Το ότι στο βιβλίο της Β Λυκείου υπάρχει αναφορά στα RONa ως αλκοξείδια ( και όχι ως αλκοολικά άλατα ) μπορεί να σταθμιστεί από τον καθένα όπως επιθυμεί.

Btw υπάρχει υδατικό δ/μα CH3ONa ?

Ανεξάρτητα του εάν συμφωνείτε ή όχι με την παραπάνω θέση , αναμφισβήτητο γεγονός είναι ότι περίπου 7 στους 10 μαθητές ( 68 % ) κάνουν λάθος στην επιλογή του Α1.  


Α3. ( μονάδες 5 )
Το ερώτημα μπέρδεψε τους μαθητές χωρίς να υπάρχει λόγος. Οι προτεινόμενες απαντήσεις στα ερωτήματα πολλαπλής επιλογής πρέπει να είναι μικρές και κοφτές.
Στην προτεινόμενη επιλογή (β) δε γίνεται αναφορά στη θερμοκρασία. Θα έπρεπε για τους τύπους ( έστω ) να αναφέρεται η θερμοκρασία παρόλο που δεν μπορούν να υπάρξουν ισοτονικά υδατικά δ/τα με 0,1 Μ και 0,2 Μ ( αυτό θα απαιτούσε Τ1 = 2 Τ2 που δε μπορεί να ισχύει στο εύρος θερμοκρασιών 0 – 100 ΟC που μπορούν να υπάρξουν τα υδατικά δ/τα )

Α5 - 3  ( μονάδες 1 )
Προφανώς δεν μπορούμε να ομιλούμε για απόσταση από τον πυρήνα αλλά για μέση απόσταση μιας που το κβαντομηχανικό ατομικό πρότυπο δεν αποδέχεται ακριβείς θέσεις. Η χρήση επιστημονικά ορθότερων διατυπώσεων πρέπει να ξεκινήσει από το σχολικό βιβλίο και όχι να πρωτοεμφανίζεται σε θέματα πανελληνίων.

Stats : Συνολικά για το Θέμα Α :
Μόνο το 12 % παίρνει 25/25 μονάδες 

ΘΕΜΑ Β
Β3. ( μονάδες 4 )
Η διόρθωση που ήρθε μάλλον αποπροσανατόλισε τους μαθητές μιας που δεν μπορούν να γνωρίζουν εάν αφορά μια κρίσιμη λεπτομέρεια για την επίλυση του θέματος. Το ερώτημα θα μπορούσε να τεθεί χωρίς την εμφάνιση των συμπλόκων των Νικελίου που οι μαθητές δεν μπορούν να γνωρίζουν την χημική συμπεριφορά τους.

Ποια είναι πιο τίμια έκφραση ; "Προστίθεται στερεό NH4Cl" ή "διαλύεται στερεό NH4Cl" . 
( οι μαθητές είναι φίλοι μας ή εχθροί μας ; ) 

*** Και γράφει ο μαθητής/τρια στις απαντήσεις του :

« … το αέριο που ελευθερώνεται λοιπόν θα είναι η ΝΗ3 . Παρατηρώ ότι η ΝΗ3 μπορεί να ελευθερωθεί είτε είναι στην μορφή ΝΗ3 (aq) είτε από τη μορφή [Ni(NH3)6]+2 … που είναι δεσμός ιόντος διπόλου … και επειδή οι συντελεστές είναι ίσοι … καμία μεταβολή …»

Πάρε όλα τα μόρια παιδί μου. Δε φταις εσύ για τους κομπλεξικούς που έχει απέναντί σου.

Β4 (μονάδες 6 )
Πολύ ωραίο θέμα ... 


... παρμένο από την Ολυμπιάδα Χημείας της ACS ( American Chemical Society ) !!!


Στις δικές μας Πανελλαδικές βάζουν θέματα που βάζουν στις Ολυμπιάδες ( τι μας έχετε ! )


ΘΕΜΑ Γ

Γ3. ( Μονάδες 3 )

Εντυπωσιακή ( αλλά όχι εξαιρετικά δύσκολη ) η χρήση της μονάδας μέτρησης g/min για την ταχύτητα σχηματισμού του SO3 . 

Του χρόνου ppm / ns !!! 

Stats : Μόνο το 13% των γραπτών παίρνει 3/3 μόρια του ερωτήματος 

Γ4 . ( μονάδες 4 )

Η σύγκριση δε μπορεί να γίνει χωρίς τη γνώση της τιμής της Κa του 2ου Ιοντισμού του H2SO4. Οι μαθητές ωστόσο τα πήγαν καλά σε αυτό το ερώτημα.

Δ2. ( μονάδες 5 )

Η εκφώνηση φανερώνει με το πιο χαρακτηριστικό τρόπο τις κακές προθέσεις του θεματοδότη. Ξέρει ότι η διατύπωση του είναι προβληματική , γνωρίζει με ποιον τρόπο μπορεί να την βελτιώσει αλλά επιλέγει να μην το κάνει . 

Δείτε τη διατύπωση του ίδιου θέματος στις εξετάσεις των μαθητών που διαγωνίστηκαν με το παλαιό σύστημα.

Stats : Μόνο το 2% παίρνει 5/5 μόρια του ερωτήματος ενώ μόνο 4% παίρνει 4/5 μόρια 

Δ3.α ( μονάδες 4 )

Η χειρότερη στιγμή στην διόρθωση ήταν όταν διάβασα σε γραπτό μαθητή :
« … η εκφώνηση είναι μάλλον λανθασμένη και εννοεί τον απαιτούμενο όγκο για το ισοδύναμο σημείο της ογκομέτρησης …»

Δ3.β ( μονάδες 2 από τις 4 )
Αχ κατακαημένε Λαβουαζιέ … τι σου έμελλε να πάθεις προκειμένου να βγει «πρωτότυπο» θέμα !
Μια ισοσταθμισμένη αντίδραση που δεν ισχύει η αρχή της διατήρησης της μάζας … Τι δε καταλαβαίνετε ;

Stats : Μόνο 2% βρίσκει απάντηση 5,4 kg ενώ 13% βρίσκουν 6 kg

Στα ψιλά …

#1 Στο Δ1 δεν αναφέρεται ότι οι τιμές ΔΗ αφορούν τις ίδιες συνθήκες 

#2 Στο Γ2 δεν αναφέρεται ότι η θερμοκρασία μένει σταθερή. 

#3 Στο Γ3 δεν αριθμούνται τα πειράματα

#4 Στο συμβολισμό της χιλιάδας η τελεία (.) χρησιμοποιείται στα 4.480 L CO ( θέμα Δ3 ) αλλά δε χρησιμοποιείται ΔΗ4 = 1676 του θέματος Δ1. Δεν θα έκανα καμία αναφορά για το συγκεκριμένο θέμα αλλά μου την έδωσε η κουτοπονηριά στο Υπουργείο που αφαίρεσε την τελεία (.) στις εκδόσεις που είναι αναρτημένες στο site του ( προσπαθώντας να βγάλει τους μαθητές τρελούς ? )

 Στο site του Υπουργείου :
Στα χέρια των μαθητών :


Στο διαγώνισμα για τους μαθητές του παλαιού συστήματος :

Εν τάχει :
-         Φέτος βρήκαμε το τρόπο για να διακρίνουμε ( σε επίπεδο εξετάσεων ) όλες τις οργανικές ουσίες που έχουν διαφορετική σχετική μοριακή μάζα !!! . Παίρνεις ίδια ποσότητα από όλες τις ουσίες ( άρα διαφορετική ποσότητα moles ) και τις βάζεις να κάνουν μια ίδια αντίδραση ( το πιο εύκολο … καύση ). Μετράς την ποσότητα του απαιτούμενο αντιδρώντος ή του προϊόντος ( βάζοντας περίσσεια του άλλου αντιδραστηρίου ) και … voila !!!
Οφείλω να παραδεχτώ ότι είναι ευρηματικοί στους τρόπους αλλαγής των κανόνων των εξετάσεων.
Και μόλις δημιούργησαν «δεδικασμένο» ( θέμα Γ3 )

-        
Ετοιμαστείτε :

-        Η τράπεζα θεμάτων μοιάζει να είναι πλέον απαίτηση των περισσοτέρων ( εκπαιδευτικών – μαθητών – οικογενειών ) ( ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΕΚΤΙΜΗΣΗ ). Όχι γιατί θα προσφέρει κάτι στην εκπαίδευση αλλά γιατί θα οριοθετήσει την έκταση της ύλης στην οποία θα διαγωνιστούν οι μαθητές.

-          Οι γνωστοί Καμπουρο-Πορτο-γδάνοι «οπλίζουν» ήδη. Οι επιδόσεις των μαθητών μας θα γίνουν λάβαρό τους. Μαθητές που θα εισάγονται σε «καθηγητικές σχολές» με 7500 μόρια … καθηγητές που οι μαθητές τους γράφουν 8000 μόρια … ενώ ταυτόχρονα αρνούνται να αξιολογηθούν ( θα μας πουν επιτέλους πως ; )

8 σχόλια:

  1. Πολύ καλή ανάλυση και σωστές (αν και μάλλον ήπιες) οι παρατηρήσεις για τα φετινά λάθη - ατοπήματα.
    Μας φάγανε οι μεταφράσεις και η μεγαλομανία του Καθηγητού ..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλησπέρα και ευχαριστώ για το σχόλιο .

    Έχω αρχίσει να βαριέμαι το "κυνηγι" του εκτός ύλης θέματος και της πρόβλεψης της ασάφειας που μπορεί να υπάρχει στην εκφώνηση .

    Πιέζουμε τους μαθητές να μην συγκρίνουν οξύτητες να βάση τη συγκέντρωση και έχετε θέμα σύγκρισης χωρίς γνώση Και ( Γ4 ).

    Ουρλιάζουμε για τη θερμοκρασία στα ισοτονικά διαλύματα και έρχεται πολλαπλής επιλογής που "πηδαει" ( κυριολεκτικά και μεταφορικά αυτό το δεδομένο ).

    Πρήζουμε τους μαθητές για το οπτικό αποτέλεσμα που πρέπει να έχει μια δοκιμή διάκρισης οργανικής Ένωσης και στο τέλος προτείνεται ως λύση η στοιχειομετρια αντίδρασης .

    Κάθονται οι μαθητές και χάνουν 10 λεπτά σε πράξεις στον Hess και τελικά δεν έχει σημασία εάν θα βρεις 1996 ή 1896. ( σιγά μην κόψω μονάδα για αυτό ).

    Πρέπει να μάθουμε τους μαθητές να παρατάνε θέματα γιατί αλλιώς δεν θα φτάσουν ποτέ στο ( εύκολο ) Δ4.

    Λοιπόν του χρόνου ppm , και διαλυτότητα .

    ΥΓ . Εάν δεν αλλάξει η διάρθρωση της ύλης ( ίσως με την δημιουργία ενός μαθήματος Κατεύθυνσης στη Β Λυκείου ) το φετινό και περσινό "έργο" θα το βλέπουμε συνεχώς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολύ σωστές όλες οι παρατηρήσεις.Όμως τα λέμε μεταξύ μας , συμφωνούμε αλλά το αποτέλεσμα δεν αλλάζει .Το υπουργείο η ΚΕΓΕ δεν πήραν καμία θέση. Η μεγάλη ξεφτίλα της χημείας.Το 2020 θα το θυμόμαστε για τον κορωνοιό και για τα θέματα της χημείας.Ο εισηγητής πανεπιστημιακός (Κώστας Μ.) είναι ο ίδιος που έβαλε και τα θέματα των προηγούμενων χρόνων όπως τα επαναληπτικά του 2019 .Παρότι υπήρχαν διαμαρτυρίες και η κυβέρνηση άλλαξε αυτός παρέμεινε.Καλό καλοκαίρι
    Παπαδόπουλος θανάσης χημικός

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλημέρα και ευχαριστώ για το σχόλιο Θανάση.

    Προφανώς η θέση μας δεν είναι τέτοια ώστε να μπορεί να επηρεάσει καταστάσεις ( να σου πω την αλήθεια δεν θα ήθελα κάτι τέτοιο ). Θεσμοθετημένος σύμβουλος στα θέματα Χημείας είναι μόνο η ΕΕΧ. Κατά την άποψη μου η ΕΕΧ έπρεπε ( για να επανακτήσει το θεσμοθετημένο ρόλο της ) στις απαντήσεις που ανάρτησε να είχε :

    Α1 - ΚΕΝΟ ( εκτός ύλης )
    Α5 III - KENO ( ασύμβατη έκφραση σε σχέση με το τρόπο περιγραφής της ενότητας στο σχολικό βιβλίο )
    Γ2 - ΚΕΝΟ ( δεν αναφαίρεται ότι η θερμοκρασία είναι σταθερή άρα δεν μπορεί να γίνει χρήση της ίδιας Κα που αποτελεί μέρος της επίλυσης της άσκησης )
    Γ4 - ΚΕΝΟ ( δεν δίνεται η Κα2 για το H2SO4 οπότε δεν μπορεί να λυθεί ερώτημα κατάταξης μεταξύ των ζητούμενων μορίων και ιόντων )
    Δ3 Α - ΚΕΝΟ ( δεν δηλώνεται ότι ο απαιτούμενος όγκος αφορά το ισοδύναμο σημείο της ογκομέτρησης )
    Δ3 Β - ΚΕΝΟ ( η άσκηση στηρίζεται σε χημική εξίσωση αντίδρασης που όπως παρουσιάζεται παραβιάζει την αρχή της διατήρησης της μάζας )

    Επειδή όπως μου γράφεις η θεματοδοσία βγήκε πάνω κάτω από την ίδια ομάδα θεματοδοτών ( ή με τον ίδιο ενορχηστρωτή ) , που πρωτοτύπησε με την "ατομική ακτίνα ιόντος" τον Ιούνη του 2019 ή με την εξουδετέρωση του μείγματος HCOONa - NaOH ( Σεπτέμβρης 19 ) από δ/μα HCl που τελικά αντιδρούσε μόνο το NaOH ( ακόμα ψάχνω να βρω πως διορθώθηκε αυτό το θέμα ) ... ίσως να μπορούσαμε να μην είχαμε φτάσει έως εδώ.

    Για να δούμε ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλησπέρα Αντώνη. Κάθε χρόνο τέτοια εποχή αναμένω το σχόλιο σου για τα θέματα των εξετάσεων. Πολύ καλή ανάλυση και εύστοχες παρατηρήσεις. Με ανησυχεί και εμένα ότι δε γίνεται τίποτε. Να είσαι καλά, καλό καλοκαίρι και τα ξαναλέμε (απ' ότι φαίνεται δεν θα πλήξουμε).
    Υ.Γ. Λες για του χρόνου να πρέπει να διαβάσουμε και τη Βιομηχανική Οργανική Χημεία;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Σάββα ,
      δυστυχώς έχει τρεις ΣΥΝΕΧΟΜΕΝΕΣ εξετάσεις ( Ιούνιος 19 - Σεπτέμβριος 19 - Ιούνιος 20 ) όπου συμβαίνουν εντελώς απίθανα πράγματα στα θέματα της Χημείας.
      Ότι και αν διαβάσουμε εάν πέφτουν θέματα :
      - εκτός ύλης ( Α1 )
      - με ασαφείς διατυπώσεις (Δ2 )
      - που παραβιάζουν νόμους της Χημείας (Δ3-ιι )
      - και ζητούν άλματα λογικής για να απαντηθούν (Γ4 )
      δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν από κανέναν.

      Προκειμένου να εμφανιστεί η Gauss-ιανή καμπύλη στα αποτελέσματα , φαίνεται ότι θα έχουμε συνέχεια τέτοιου είδους θέματα .
      Με αυτά και με τα άλλα θα φτάσουμε να ζητάμε την τράπεζα θεμάτων , με την ελπίδα τουλάχιστον να επαναπροσδιοριστούν τα όρια της ύλης.

      Καλό καλοκαίρι.

      Διαγραφή
  6. Εύγε συνάδελφε, πολύ εύστοχες όλες οι παρατηρήσεις και οι σχολιασμοί σου, μας έχουν σκάσει και ο λογότυπός σου (keep calm) είναι πιο επίκαιρος από ποτέ...
    Ελπίζαμε σε μια πιο δυναμική παρέμβαση-τοποθέτηση της εεχ, αλλά ακόμη, τουλάχιστον, δεν ...
    Τέτοια πράγματα δεν είχαμε ξαναδεί στη Χημεία και το κακό είναι ότι πιθανόν να τα ξαναδούμε.
    Περιμένουμε το επόμενο επεισόδιο τον Σεπτέμβριο.

    Αντώνης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αντώνη ευχαριστώ για το σχόλιο.

      Μοιάζει πως όλα γίνονται θυσία προκειμένου να βλέπουμε την Gauss-ιανή καμπύλη στις βαθμολογίες των υποψηφίων. Το εντυπωσιακό είναι ότι η θεματοδοσία στις τρεις (3) τελευταίες εξετάσεις πανελλαδικών έχει επιλέξει την ασάφεια και τα άλματα λογικής ώς μέσο για να επιτευχθεί αυτή ( η Gauss-ιανή ).

      Δε θα γκρίνιαζε κανείς εάν οι τα διαγωνίσματα ήταν δύσκολα αλλά με καλοδιατυπωμένες εκφωνήσεις. Αυτό που με ανησυχεί είναι (ΙΜΟ) ότι πλέον επιλογή τους μια τέτοια μορφή θεμάτων. Τα θέματα για τους υποψήφιους με το ΠΑΛΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ( εάν εξαιρέσεις τα κοινά θέματα και την "πατάτα" με την διάκριση ) ήταν πάρα πολύ καλά. Πολύ δύσκολα αλλά εξαιρετικής διατύπωσης. Η στοιχειομετρική άσκηση της οργανικής ήταν πολύ ζόρική και το τα θέματα ιοντικής ισορροπίας ήταν από τα καλύτερα που έχουμε συναντήσει ποτέ ( στο επίπεδο εκείνων των θεμάτων ογκομέτρησης του 2013 ... νομίζω ).

      Ωστόσο είναι επιλογή τους :
      - η διατύπωση στο Γ2 ( που στο παλαιό δίνεται εξαιρετικά )
      - το περιττό δεδομένο στο Δ2 - Ι ( ήθελαν να διαπιστώσουν εάν οι μαθητές μπορούσαν να καταλάβουν εάν η άσκηση μπορούσε να λυθεί και χωρίς τα 25 mL ; )
      - οι πράξεις στο Γ1 ( γιατί βάζεις 198 kJ και όχι 200 ? ... αφού οι μοριοδότηση εστιάζεται μόνο στις εφαρμογές των νόμων Lavoisier - Laplace και στην εφαρμογή του Hess )

      Αλήθεια τι νόημα έχει η τεράστια προσπάθεια των συναδέλφων στο Study4exams ;

      Διαγραφή

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...