Δευτέρα 28 Ιουνίου 2021

Εντυπώσεις / στατιστικά από τη βαθμολόγηση της Χημείας ( Πανελλαδικές - Ιούνιος 2021 )


Φτάσαμε μια ανάσα από την τυπική ολοκλήρωση της χρονιάς και πλησιάζει η ώρα της ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων για τις Πανελλαδικές εξετάσεις του 2021.

Όπως κάθε χρόνο έτσι και φέτος θα κάνω μια παρουσίαση/ανάλυση των επιδόσεων των μαθητών όπως αυτά αποτυπώθηκαν στο βαθμολογικό κέντρο που βαθμολογώ. Προφανώς δεν μπορούν να γίνουν απόλυτες εκτιμήσεις αλλά σίγουρα θα δείτε μερικά στατιστικά στοιχεία που δεν ανακοινώνονται μαζί με την ανακοίνωση των βαθμών.

Θα ξεκινήσω όμως ( ανάποδα ) με τη γενική εκτίμηση που άφησε η βαθμολόγηση των γραπτών των μαθητών.

Ήταν τα φετινά θέματα ευκολότερα από τα αντίστοιχα περσινά ;

Αναμφισβήτητα ΝΑΙ.

Ήταν τα φετινά θέματα καλύτερα από τα αντίστοιχα περσινά ;

Αναμφισβήτητα ΝΑΙ.

  • Δεν υπήρχαν άλματα λογικής, δεν υπήρχαν λεκτικές υπερβάσεις, δεν υπήρχαν «χημικές ευρεσιτεχνίες». ( χμμμμ ... ή υπήρχαν ; )
  • Η διαβάθμιση του ήταν εξαιρετική. Τα δύσκολα ερωτήματα ( που απαιτούσαν ιδιαίτερο χειρισμό ) ήταν στο τέλος των επιμέρους θεμάτων γεγονός που δεν έθετε σε «ομηρία» τις υπόλοιπες μονάδες.
  • Το διαγώνισμα ήταν για μια 3-ωρη εξέταση ΜΑΘΗΤΩΝ. Οι μαθητές κάνουν λάθη , γράφουν άναρχα, πρέπει να ξαναδούνε τα θέματα , πρέπει να σκεφτούν …
  • Το μαθηματικό μέρος του διαγωνίσματος ήταν ΑΠΟΛΥΤΑ προσαρμοσμένο στον τομέα «Υγείας».

Ήταν «το τέλειο διαγώνισμα» ;

Προφανώς ΟΧΙ ( ούτε πρόκειται να υπάρξει ).

Έγραψαν οι μαθητές καλύτερα από πέρυσι ;

Αναμφισβήτητα ΝΑΙ.

Μόρια

2020

 Εκτίμηση 2021

0-25

17

15

26-50

31

30

51-70

24

15

71-80

12

15

81-90

11

15

90-100

6

10


Έγραψαν οι μαθητές τόσο όσο αναμέναμε ( εμείς οι καθηγητές ) βλέποντας τα θέματα ;

Αναμφισβήτητα OXI.

Η γενική αίσθηση από την ανάγνωση των θεμάτων ήταν ότι εκτός από 13 μονάδες ( Γ5 , Δ3-β και Δ3-γ ) όλες οι υπόλοιπες ήταν απόλυτα διαχειρίσιμες. Τελικά δεν συνέβη ακριβώς αυτό.


Για να δούμε λοιπόν … 

ΘΕΜΑ Α

Το 85 % των μαθητών απαντούν σωστά σε τουλάχιστον 4 ( από τα 5 ) ερωτήματα πολλαπλής επιλογής.

Το Α2 ( pH υδατικού δ/τος HCl 10-7 M ) είναι το ερώτημα στο οποίο δίνεται πιο συχνά λανθασμένη απάντηση.

ΘΕΜΑ Β

0 έως και 1

4 έως και 5

Β1

20%

30%

Β2

40%

30%

Β3

50%

30%

Β4

24%

42%

Β5

45%

36%

 

Όπως φάνηκε στα γραπτά το Β1 ( περιοδικός πίνακας ) και Β4 ( επαγωγικό ) ήταν τα «καλύτερα» θέματα των μαθητών.

Περίμενα καλύτερα αποτελέσματα στο Β3 ( υδρογονοειδές ) ενώ το Β5 ( σύμπλοκο ) ήταν της μορφής «ή το παίρνεις όλο ή το χάνεις όλο».

Δυσάρεστη έκπληξη η επίδοση των μαθητών και στο Β3 ( διχρωμικά / χρωμικά ) το οποίο όμως στα καλά γραπτά έτρεχε «νεράκι».

ΘΕΜΑ Γ

0 έως και 1

5 έως και 6

Γ1

30%

55%

Γ2

33%

33%

Γ3

42%

30%

Είναι πραγματικά εξοργιστικό να περιγράφεις ογκομέτρηση χωρίς τη γραφή της χημικής εξίσωσης της αντίδρασης που πραγματοποιείται !!!

Πάρα πολλοί μαθητές ξεκινούσαν γράφοντας :

n ( ογκομετρούμενου ) = n ( προτύπου )

χωρίς να γράψουν χημική εξίσωση. Δεν ξέρω γιατί συμβαίνει αυτό !!! Υπάρχει σε κανένα βοήθημα που το έχουν κάνει «ευαγγέλιο» ;

Στο Γ2 στη η γραφή της αντίδρασης Β + HCl γίνεται της κακομοίρας :

Β + ΗCL à BCl + H2

Β + ΗCL à BCl + H2O

Β + ΗCL à HBCl

… να μην γράψω τι γίνεται μετά στο ιόν ΒΗ+ ( που θα ) έπρεπε να «υδρολυθεί».

Και βέβαια η λάθος γραφή της αντίδρασης οδηγεί σε πολλά λάθη στο Γ3. Αυτό που μου έκανε εντύπωση στο Γ3 είναι ότι όλοι ( οι σχεδόν όλοι ) οι μαθητές βρίσκουν την αριθμητική τιμή του pH στο ΙΣ του Υ1 μιας που ο δείκτης #2 έχει περιοχή αλλαγής χρώματος που «τσιμπάει» και στην βασική μορφή ( 5,4 – 7,4 ). Μετά τα θέματα του 19 και 20 όλοι βλέπουν παγίδες παντού.

Στο Γ4 μόνο το 15% παίρνει 3 στα 3 ενώ πολλοί ( περισσότεροι από όσους μπορείτε να φανταστείτε ) περιγράφουν την λύση τους χωρίς ( !!! ) να γράψουν ούτε μια χημική εξίσωση ( διάστασης / ιοντισμού κτλ ). Sorry but

Στο Γ5 ( των 4 μονάδων ) το 80 % καταφέρνει να πάρει 1 μονάδα ( αλλά δεν την ξεπερνά ) γράφοντας απλά την αντίδραση του αυτοϊοντισμού με τη σωστή ανισότητα στο ΔΗ. Το θέμα είναι πολύ έξυπνο και δεν λύνεται κατ’ ανάγκη όπως προτείνουν οι λύσεις της ΚΕΕ.

ΘΕΜΑ δ

Δ1 – Δ2

0 έως και 1

5 έως κ' 6

Δ1

35%

25%

Δ2

45%

30%

Μια πολύ δυσάρεστη έκπληξη περίμενε τους βαθμολογητές στο συγκεκριμένο θέμα. Πολύ μεγάλο ποσοστό των εξεταζόμενων μαθητών δεν μπορούν να χειριστούν την έκφραση της % v/v περιεκτικότητας του αέριου μείγματος. Η «αναλογία όγκων που είναι και αναλογία mol» ( χωρίς απόδειξη ) ξεκλειδώνει αμέσως την κατάσταση της ισορροπίας και στη συνέχεια μέσω του βαθμού μετατροπής του ελλειμματικού αντιδρώντος ( Η2 ) προκύπτει και η απόδοση της αντίδρασης.

Για 1η φορά οι λύσεις της ΚΕΕ βρίσκουν της απόδοση της αντίδρασης μέσω του βαθμού μετατροπής του ελλειμματικού αντιδρώντος και ( κατά την άποψή μου ) απελευθερώνουν διδακτικά πολλούς.

Εξαιρετικά γενναία η μοριοδότηση στο Δ2 ( τουλάχιστον 2 μονάδες πηγαίνουν από την αντικατάσταση των τιμών στην Kc έως το αποτέλεσμα ).

Δ3 – α και β

6 από τις 8 μονάδες των συγκεκριμένων ερωτημάτων προκύπτουν πανεύκολα από την γραφή των εκφράσεων των νόμων των ταχυτήτων ( 4 ) και από την επίλυση ως προς την σταθερά k ( 2 ). Το εξαιρετικά δύσκολο σημείο της κατανόησης της χρονικής στιγμής που αφορά το δεδομένο του «μέγιστου ρυθμού μεταβολής της συγκέντρωσης του CO2» δεν κοστίζει πολύ στην επίλυση των υπόλοιπων δύο ( 2 ) μονάδων μιας που η τιμή της Kc ( ίση με 1 ) δίνει ( έμμεσα ) την σχέση k1 = k2. Οπότε είτε θεωρούσες ως 0,4 Μ την τιμή της u1 (αρχ) είτε την u2 ( τελ ) κατέληγες στο ίδιο αποτέλεσμα ( χωρίς βέβαια να είναι σωστές και οι δύο σκέψεις ).

Δ3 – γ

Ας δούμε τα πράγματα λίγο πιο ψύχραιμα.

Για αρχή ( όπως έχω ξαναγράψει ) θεωρώ απαράδεκτη τη χρήση της συγκεκριμένης ισορροπίας ως μέσο εξέτασης στο κεφάλαιο της ισορροπίας. Βέβαια με όλα αυτά που είδαν τα ματάκια μας την τελευταία διετία η χρήση της δεν αιφνιδίασε κανέναν. Είναι η ισορροπία «που όλα αναιρούνται πλήρως».

Ο μαθητής που διαπιστώνει ( μέσω διαίρεσης κατά μέλη ) ότι για να γίνει η πίεση ίση με την μισή της αρχικής και διατυπώνει ότι αυτή η ισορροπία αναιρεί πλήρως την επιφερόμενη διαταραχή παίρνει 3 έως 4 μόρια ( ανάλογα με το ΒΚ ).

( «Ανάλογα με το Βαθμολογικό Κέντρο» … άλλη μεγάλη συζήτηση αυτή. Μήπως – λέω – μετά την πειραματική βαθμολόγηση που γίνεται σε κάθε ξεχωριστό ΒΚ, θα έπρεπε οι συντονιστές να κάνουν μια τηλε-διάσκεψη και να καταλήγουν σε μια κοινή γραμμή βαθμολόγησης ; Δεν είναι ανάγκη να συμφωνήσουν σε όλα τα θέματα … ο στόχος είναι να ελαχιστοποιήσουν τις διαφοροποιήσεις απόδοσης των μορίων από ΒΚ σε ΒΚ .

Αυτό είναι το πλεονέκτημα που μας δίνει η τεχνολογία.)

Από εκεί και πέρα όποιος μπορεί να πάρει το 100 ας το πάρει.

0 έως και 1

> 2 μόρια  

5 στα 5

Δ3 – γ

60%

8%

2%

 

Αυτό που είναι εντυπωσιακό είναι η επίσημη λύση της ΚΕΕ. «Η αντίδραση δεν μπορεί να καταλήξει ως αμφίδρομη σε Pαρχ / 2 και γίνεται μονόδρομη». Μάλιστα …

Η αντίδραση έχει στις δεδομένες συνθήκες ( T ) τιμή Kc = 1 αλλά μετά για να «συμμορφωθεί» με το δεδομένο της εκφώνησης θα γίνει μονόδρομη ( στην ίδια θερμοκρασία ) … λέει ο λύτης !!! ( και προφανώς εγκρίνουν οι του bunker ).

Το γεγονός ότι δεν μπορεί να κινηθεί προς τα αριστερά δεν οφείλεται στην αλλαγή της συμπεριφοράς της αλλά στην έλλειψη ποσότητας CaCO3 που θα της επέτρεπε να συμπεριφερθεί ως αμφίδρομη. Η αντίδραση είναι αμφίδρομη στους Τ … το ότι μοιάζει να συμπεριφέρεται ως μονόδρομη δεν αφορά «δομικό της» χαρακτηριστικό αλλά στο τέχνασμα που κάνει ο «χειριστής» της ισορροπίας ( που είναι η έμμεση αφαίρεση όλης της ποσότητας του CaCO3 ) εκμεταλλευόμενος το χαρακτηριστικό γνώρισμα των αμφίδρομων αντιδράσεων ( αρχή LC ).

Το «τέχνασμά» του είναι καταπληκτικό ( με δεδομένο ότι δεν μπορεί να πειράξει τον όγκο , όπως η άσκηση του σχολικού ) και σε κάθε περίπτωση εκμεταλλεύεται τα χαρακτηριστικά της αντίδρασης ως αμφίδρομης αντίδρασης και δεν γίνεται κάποια μαγική μετατροπή.

( αυτό μας έλειπε … να αρχίσουν οι μαθητές να γράφουν ότι «επειδή δεν μας βγαίνει το δεδομένο θα κάνουμε την αντίδραση μονόδρομη ).

Το πραγματικά δυσάρεστο όμως από όλα αυτά είναι πως μοιάζει να παγιώνεται η ανοχή στο ... επιστημονικό λάθος ... ή άλμα λογικής .... ή λεκτική υπέρβαση σαν μέσο αποτροπής από το περίφημο "100". 

Νομίζω ότι αυτό το κακόγουστο αστείο παρατράβηξε.


Καλά αποτελέσματα – Καλό καλοκαίρι



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...